5 langkah untuk mengurangkan berat badan

Makan secara sihat dan aktif secara fizikal dapat membantu untuk mengurangkan berat badan. Kebanyakan orang yang berjaya kekal turunkan berat ialah apabila mereka mengubah tabiat pemakanan dan juga meningkatkan aktiviti fizikal terutamanya berjalan. Ketahui 5 langkah untuk mengurangkan berat badan.


1. Menetapkan matlamat yang realistik

Ketahui Indeks Jisim Tubuh (IJT) anda sekarang dan tetapkan matlamat berat untuk dicapai. Tetapkan diri anda untuk berjaya dengan matlamat jangka pendek, seperti "Saya akan membuat perubahan gaya hidup yang akan membantu saya kehilangan 3-5% berat badan saya." 

Matlamat jangka pendek mungkin nampak lebih mudah dicapai dan membuat anda terus berusaha mencapai matlamat jangka panjang anda. Anda juga boleh tetapkan matlamat jangka pendek untuk turunkan berat 0.5-1kg dalam tempoh seminggu. Untuk matlmat jangka masa panjang ialah mendapat IJT yang normal. Indeks Jisim Tubuh normal adalah 18.5-24.9 kg/m2.

2. Memahami berapa banyak dan kenapa anda makan

Gunakan aplikasi makanan atau aplikasi pemantauan makanan untuk memahami apa, berapa banyak, dan bila anda makan. Mengambil perhatian kepada pemakanan anda dan kenal pasti halangan dan alasan anda dapat membantu anda mencapai matlamat anda. Contohnya, anda makan lebih banyak selepas stress dengan kerja ataupun minum minuman manis dengan kerap. 

Dengan mengambil perhatian terhadap cara pemakanan anda, anda boleh memperbaiki tabiat pemakanan yang tidak baik secara perlahan lahan. Contohnya apabila anda lihat corak pemakanan anda tidak teratur maka anda boleh tetapkan waktu makan untuk diikuti.

3. Kawal saiz porsi 

Kita mudah untuk makan terlalu banyak apabila anda kita hidang makanan dalam jumlah yang besar. Saiz porsi yang lebih kecil dapat membantu mencegah makan terlalu banyak. Ketahui perbezaan di antara porsi dan hidangan dan bagaimana untuk memastikan anda ambil porsi yang munasabah. Satu porsi nasi anda mungkin adalah bersamaan 2 hidangan nasi. Ketahui berapa jumlah saiz hidangan yang anda patut ambil boleh membantu anda mengawal saiz porsi makanan. Contoh saiz hidangan: 
  • 1 potong roti
  • 1/2 cawan nasi
  • 1 gelas susu
  • 1/2 cawan sayur yang dimasak
Gunakan gambar rajah di bawah untuk tentukan saiz porsi makanan.

4. Buat pilihan yang bijak

Anda tidak perlu tinggalkan semua makanan kegemaran anda. Belajarlah untuk membuat pilihan makanan bijak dan penggantian mudah. Cari makanan ringan yang sihat dan makanbuah-buahan, sayur-sayuran, dan bijirin penuh untuk membantu anda kenyang lebih lama. Contohnya, daripada snacking 1 packet potato chips anda tukar dengan 1 cawan "sweet potato" yang direbus.

5. Aktif secara fizikal

Aktiviti fizikal adalah sesuatu yang dapat meningkatkan kadar denyutan jantung anda, seperti berjalan kaki. Tetapkan matlamat untuk sekurang-kurangnya 150 minit aktiviti sederhana seminggu. Banyakkan bergerak dan kurangkan duduk. Lebih banyak anda bergerak maka lebih banyak kalori akan terbakar. Contoh aktiviti fizikal yang boleh anda lakukan seperti jogging, mendakit bukit/gunung, berjalan, menari dan yoga.


Konsisten adalah sangat penting untuk turunkan berat badan. Jangan amalkan diet yang makan terlalu sedikit atau bersenam dengan melampau. Tabiat tersebut mungkin akan turunkan berat badan tetapi ianya bukan gaya hidup yang sihat. Pastikan diet yang anda amalkan boleh sustainable dan aktiviti fizikal menjadi sebahagian dari hidup anda.

Baca artikel berkaitan

Ikuti saya di:

Facebook: Norshaziera Salim
You Tube: Shaziera Salim
Instagram: @health_yliving

Comments

Popular Posts