5 makanan ini terancam oleh perubahan iklim menurut World Economic Forum

Perubahan iklim menyebabkan cuaca panas terik, perubahan cuaca yang mendadak, hujan yang lebat menyebabkan banjir dan ini memberi kesan kepada pertanian.

Pengeluar makanan menghadapi ancaman kemarau, banjir dan ribut menjadi lebih kerap dan suhu meningkat menyebabkan lebih banyak penyakit dan haiwan perosak. Berikut adalah antara 5 makanan terancam oleh perubahan iklim.

Sumber asal: World Economic Forum

1. British brassicas

Cauliflowers, kubis, brokoli dan pucuk Brussels diantara sayuran British brassicas boleh menahan perubahan suhu tertentu, tetapi yang suhu ekstrem telah menyebabkan tanaman ini rosak seperti yang berlaku di Linconshire, UK dan Europe.

Kemalangan tersebut menyebabkan restaurant mencari sayuran alternatif. Walaupun kekurangan cauliflower semasa dijangka menjadi gangguan sementara, suhu pemanasan meningkatkan kemungkinan kemarau, banjir dan ribut, menyebabkan penuaian masa depan terancam.

Photo by Daria Shevtsova from Pexels

2. Epal US

Di Malaysia, Epal antara buah kegemaran semua orang walaupun kita bukan pengeluar epal. Dan kita telah import daripada luar. Kebanyakan epal organik Amerika ditanam di Washington State, yang mengeluarkan lebih daripada 200,000 tan setiap tahun, menurut The New York Times.

Cuaca musim panas yang panas menyebabkan peningkatan penyakit seperti fire blight, yang sangat bermasalah untuk kebun organik di mana antibiotik tidak digunakan.

Sinaran matahari yang tinggi juga menjadi masalah, kerana ia boleh membakar kulit buah-buahan yang menyebabkan kecacatan, yang menyebabkan mereka tidak boleh dijual untuk dimakan, tetapi sebaliknya digunakan untuk jus atau pulpa pada harga yang lebih rendah. Walaupun ada kemungkinan untuk mendirikan jaring di atas kebun untuk melindungi epal dari matahari, namun ini adalah proses yang mahal.

Photo by Kaboompics .com from Pexels

3. Kopi (Coffee)


Coffee adalah minuman paling popular di seluruh dunia. Tidak hairanlah kalau ia mendapat permintaan yang tinggi, kerana coffee minuman kegemaran ramai individu.

Kopi tidak hidup dalam haba yang melampau atau suhu beku, tetapi sangat sesuai untuk kawasan pergunungan yang agak sejuk di kawasan tropika.

Walaupun negara-negara seperti Brazil telah menanam kopi selama beberapa ratus tahun, suhu pemanasan dan ekstrem cuaca yang lebih lazim menyebabkan kawasan-kawasan yang sedang ditanam tidak sesuai untuk tanaman. Sekurang-kurangnya tiga perlima spesies kopi kini sudah pupus, menurut satu kajian baru-baru ini.

Perubahan iklim juga mengancam pokok kopi asli yang menjadi liar di Ethiopia. Ini adalah sumber yang sangat berharga bagi kepelbagaian genetik, yang mana penanam mungkin perlu membiakkan keturunan baru tumbuhan yang dapat hidup dalam suhu yang lebih panas.

Photo by Daniel Reche from Pexels

4. Gandum

Gandum adalah makanan ruji di seluruh dunia. Tetapi gandum sensitif kepada perubahan suhu dan sesetengah negara kurang dilengkapi untuk menangani kesan tekanan haba pada tanaman mereka. Tempat seperti India dapat dilihat pengurangan hasil gandum antara 6% dan 23% menjelang tahun 2050, menurut satu kajian baru-baru ini.



Kekurangan yang dijangkakan dalam pengeluaran gandum India boleh dipenuhi oleh negara-negara lain dengan iklim sejuk, meningkatkan tahap pengeluaran yang sedia ada. Penanam gandum utama seperti Rusia telah memaksimumkan sumber tanah dengan skop untuk mengembangkan pengeluaran mereka dan meningkatkan penuaian tanaman.

Rusia mempunyai potensi untuk meningkatkan pengeluaran gandumnya berjuta-juta tan setiap tahun, menurut penyelidikan.

5. California Peaches

Menanam peach tidak mudah, kerana buah halus sangat mudah terdedah kepada perubahan suhu. Penuaian yang berjaya memerlukan "waktu sejuk", tempoh cuaca yang konsisten sejuk, diikuti dengan tempoh cuaca yang lebih panas. Dengan terlalu banyak waktu sejuk, tunas peach menjadi lemah dan menghasilkan buah berkualiti rendah.

Di Amerika Syarikat, musim sejuk yang lebih ringan menyebabkan pokok buah-buahan menjadi bunga lebih awal, mendedahkan bunga untuk beku, hujan dan corak cuaca yang teruk, menurut Washington Post.

Penternak bekerja untuk membangunkan jenis pic baru, yang lebih berdaya tahan terhadap perubahan iklim. Strain baru biasanya mengambil masa dua dekad untuk ditanam, di mana masa ini planet mungkin akan mengalami gangguan iklim lagi.


This article is translated from: World Economic Forum

Ikuti saya di

Comments

Popular Posts